tisdag 15 oktober 2013

Vecka 41 och missat Steampunk-konvent!

Sedan Koljans Dag-firandet för en och en halv vecka sedan rann tiden iväg och jag har varit väldigt överlupen. Och då främst med arbete. Därav min ringa närvaro här. Här några bilder från vecka 41 då hösten blivit ännu mer påtaglig i Göteborg.


======================




Och så missade jag ett event som jag gärna hade deltagit i, nämligen helgens Steampunk-konvent i Alingsås.

Anledningen till missen var att jag inte hade en aning om konventets existens. Vilket berodde på att man inte marknadsförde sej i någon större omfattning. Som i sin tur berodde på att konventet var fullbokat och man således inte var i behov av annonsering, marknadsföring etc. Succé med andra ord.

Steampunk är enkelt uttryckt en typ av science fiction och estetik som grundar sig på ångmaskiner, luftballonger, mode, mekaniska matematikmaskiner etc och utspelar sig vanligtvis i en viktoriansk 1800-talsmiljö

Karaktäristiskt för genren är teman och material som synlig mekanik, kugghjul och mässing.

Steampunk-fashion, ovanför, och nedanför en bild ur ett bra exempel på en ganska bra stempunkfilm, The League of Extraordinary Gentlemen (med bl a Sean Connery i rollistan).

Som några författare i genren steampunk kan nämnas Jules Verne och H G Wells. Steampunk är f n en av världens snabbaste växande trender, inte minst på Internet. Nedanför det globala it-företaget IBM:s analys av Stempunk-trenden.


(Samtliga Steampunk-bilder från Internet)