lördag 22 november 2014

Höst och Lockheed Hudson!

Skanstorget, Göteborg.
Statistiskt sett var det fortfarande på flera orter i syd- och västsverige vår och sommar (temperaturmässigt) fram till för ca två veckor sedan.

Men nu har hösten och mörkret äntligen kommit till Göteborg och västkusten. Och alla vi som uppskattar höstmörkret har kunnat glädja oss åt att det hittills endast varit totalt sju soltimmar i Göteborg under november månad.

I Växjö har man haft det ännu bättre då man sluppit undan med bara en enda soltimma under den gångna månaden.

Enda nackdelen i Göteborg har varit det (ibland) eviga regnandet och duggandet. Och blåsandet. Men då kan man hålla sej inomhus och t ex kladda och kludda i datorn med gott samvete. Bl a gjorde jag i ett 3d-program bilden nedanför av en Lockheed Hudson:







 Klicka här för större bild i nytt fönster!

Lockheed Hudson var en militär version av det amerikanska trafikflygplanet Lockheed 14 Super Electra. (Ej att förväxla med den senare Lockheed L-188 Electra från 1957).

Totalt byggdes 2.941 Lockheed Hudsons mellan 1938–1943 varav ca 2.000 levererades till brittiska Royal Air Force Coastal Command. Av dessa 2.000 köptes 800 av britterna och resterande 1.200 levererade inom ramen för det brittisk-amerikanska Lend-Lease avtalet.

En RAF Hudson var det första brittiska flygplan som sköt ner ett tyskt plan i inledningen av andra världskriget (en Dornier Do-18 flygbåt, över Jylland den 8 oktober 1939).

Royal Air Force använde Lockheed Hudsons i stor omfattning vid slaget om Dunkirk 1940.

Ca 20 tyska ubåtar sänktes och ytterligare minst 10 skadades mellan 1941 - 43 av RAF Hudsons.